جادههای خراسان جنوبی، نیازمند نگاه ملی است
حسین روحی با اشاره به معضلات راه های مواصلاتی و جاده های خراسان جنوبی، گفت: راهحل در نگاه ملی به پروژههای جادهای شرق کشور است. باید این طرحها در ردیف پروژههای ملی قرار گیرند.

حسین روحی، نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استانها گفت: جادههای این استان، بهعنوان محور ارتباطی شرق کشور، سالهاست در سایه کمبود بودجه و بیتوجهی، از توسعه بازماندهاند.
وی با اشاره به محورهایی چون بیرجند–قاین، بیرجند–نهبندان و سربیشه–درح، تأکید کرد که بسیاری از این مسیرها هنوز تکباند هستند و عرض جاده پاسخگوی حجم بالای تردد نیست. همین ضعف زیرساختی باعث شده آمار تصادفات در برخی از این جادهها بالاتر از میانگین کشوری باشد.
عضو شورای عالی استانها، فرسودگی آسفالت و کمبود شانه ایمن را از دیگر مشکلات برشمرد و اظهار داشت: این شرایط نهتنها جان مردم را تهدید میکند، بلکه اقتصاد استان را نیز تحت فشار قرار داده است. محصولات کشاورزی بهسختی و با هزینه بیشتر به بازار میرسند، معادن با مشکل حملونقل مواجهاند و گردشگران نیز در انتخاب مسیر سفر به خراسان جنوبی مردد میشوند.
روحی به موقعیت مرزی استان با افغانستان اشاره کرد و مرز ماهیرود را فرصتی بزرگ برای تجارت و ترانزیت کالا دانست؛ فرصتی که به دلیل ضعف جادههای منتهی به آن، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
وی اضافه کرد: بسیاری از رانندگان ترانزیت ترجیح میدهند مسیرهای دیگر را انتخاب کنند، چون جادههای استان ایمنی و سرعت کافی ندارند.
نماینده خراسان جنوبی در شورای عالی استانها، تصریح کرد: راهحل در نگاه ملی به پروژههای جادهای شرق کشور است. باید این طرحها در ردیف پروژههای ملی قرار گیرند، بودجه نگهداری و روکش جادههای روستایی افزایش یابد و از ظرفیت سرمایهگذاری بخش خصوصی و حتی همکاریهای بینالمللی برای توسعه زیرساختها استفاده شود.
روحی در پایان تأکید کرد: هر کیلومتر جادهای که امروز ساخته یا بازسازی شود، فردا میتواند جان انسانی را نجات دهد و اقتصاد خانوادهای را رونق بخشد. توسعه خراسان جنوبی با توسعه جادههایش ممکن است.
انتهای خبر/